RECENZIJA ZBIRKE POEZIJE "MOJ TAJNI SVIJET" |
HRVATSKE PJESNIKINJE JADRANKE VARGA |
|
|
Poetski doživljaj oživljuje u činu duševnosti. |
|
|
To, međutim, ne znači da se takav čin dešava u usamljenosti doživljavanja čovjeka. |
|
|
Mogli bismo reći, da se ta usamljenost ništi već po karakteristikama estetskog |
doživljavanja, koje je prema svoje bivstvu uvijek okrenuto prema drugom čovjeku. |
|
|
I ako je estetski doživljaj usmjeren na duševnost, on se upravo osvještava u |
duševnsoti, koja je usmjerena na drugog čovjeka, a odatle slijedi naša žed za |
duševnim dodirom, odatle slijedi naša čežnja, u kojoj se rađaju odnosi između duša. |
|
|
I, s obzirom na ove momente, dolazi do uzdizanja ili pada ljudskog bića, ostvarenje |
i razaranje čovjeka i njegovog dostojanstva, samoostvarenje i samorazaranje |
čovjekove osobnosti, kao i drugarstva i prijateljstva, ali i dušmanstva. |
|
Jer tamo gdje je ljubav, tamo je i gnjev i mržnja, tamo je i ljubavnog gnjeva i |
ljubavne mržnje, tamo je osjećanje ili čuvstvovanje, vrednovanje sudbinskih stanja, |
u kojima se odražava sva bivstvenost čovjeka i istina je, da poetsko djelo |
nastaje u samoći. |
|
|
|
Tako je i poetska zbirka pjesama hrvatske pjesnikinje Jadranke Varga |
nastala u samoći. |
|
Ali koliko god ovaj estetski ili poetski doživljaj bio u samoći pojedinog pjesnika, |
umjetničko odnosno poetsko djelo prevladava tu samotnost, nadilazi je i razbija, |
jer je poetsko djelo usmjereno na drugo ljudsko biće, ono pretpostavlja ljudsko |
biće, koje mu se odaziva ili ga tjera i nagovara. |
|
|
I po tome se onda i razlikuju pjesnici, po tome jesu li uspjeli svojim razumijevanjem |
i doživljavanjem svijeta nagovoriti ili primjereno odgovoriti ili odnositi se prema |
drugima, kako i odgovarati mogućnostima pjesničke djelatnosti. |
|
|
U tom smislu svakako može biti govora, da je poetsko djelo u bitnosti socijalna |
pojava i da je svaka umjetnina socijalno uvjetovana upravo zato, jer je ljudska i |
jer je okrenuta samom drugom čovjeku, inače ne bi imalo smisla baviti se poezijom. |
|
|
Upravo je činjenica prema kojoj je umjetnost na određeni način usidrena u |
prijateljstvu te kao svojevrstan duhovni objektivitet, već pretpostavlja društvo ili |
društvo prijatelja, odnosno, mogućnost zajednice i zajedničkog života, koji je |
prvotno mišljen na duhovan način, da je to prijateljstvo prvo duhovne naravi i da |
je sama zajednica kao zajednica prijatelja također duhovne naravi. |
|
|
Odatle toliko značenje imaju riječi, koje postaju presudne u našem saobraćanju |
sa drugim ljudima, međutim, nisu samo naše riječi važne. |
|
Važno je i značenje, koje one podrazumijevaju i to oboje u sebi predstavlja |
|
bivstven nosilac estetske vrijednosti pa se može ono što uistinu nosi estetsko |
značenje, smatrati pravom osnovom poetske umjetnosti. |
|
Tako pada i svjetlo na umjetnost Jadranke Varga i na njeno stvaranje, jer se ovdje |
|
u poetskom doživljaju otkrivaju i bitne znnačajke umjetničke stvaralačke osobnosti, |
značajke koje su uvjet pod kojim tek biva mogućim ostvarenje poetskog djela kao |
estetskog dobra i sredstva, odnosno, posredništva estetske komunikacije. |
|
|
I ovdje se čini pjesnikinji, da je cijeli njen život satkan kao jedan veliki nedostatak |
te komunikacije, koja se upravo poetskim djelom hoće ostvariti kao prijateljstvo ili |
kao druženje, kako bi se konačno stalo na kraj besmislenoj egzistenciji, koju je |
jedino moguće prevladati poezijom, odnosno, onim što poezija doista znači, a |
|
to je smisleno sredstvo komunikacije između prijatelja ili drugova. |
|
Tako stoji, da je duševnost iskonski nosilac estetske vrednote, koja je istovremeno |
istinski predmet i jedina prava jezgra poetskog djela, ali je ono također nosiocem i |
prenosiocem estetskog doživljaja i posrednikom estetske komunikacije, koja je |
posebna, jer je riječ o posebnom i specifičnom ljudskom doživljavanju u kojem se |
oslikavaju bitna svojstva umjetnika kao svojevrsne stvaralačke, a time i socijalno |
|
utjecajne osobnosti. |
|
Svi ovi momenti: doživljavanje, čuvstvovanje, značenje, komunikacija, |
prijateljstvo..., sve je to toliko prisutno i živo u pjesničkom izrazu naše pjesnikinje, |
da se slobodno može reći kako predstavlja iznimu novinu suvremene hrvatske lirike, |
koju ćemo pamtiti po svojoj darežljivoj toplini, koja zrači i izvan granica njene |
domovine, ali i izvan granica cehovski etablirane poezije, koja je suvereno |
|
vladala našim prostorima decenijama. |
|
Valja svakako istaknuti naročitu osjetljivost pjesnikinje za očitovanje duševnosti, |
za skretanja duševnoga bivanja i bivstvovanja, za doživljavanje i doživljaje sudbine |
duše. |
|
Ovdje osjetljivost zna ići do same ranjivosti i na njezinu se temelju izgrađuju, |
|
oblikuju i na svoj način povezuju osobna iskustva, koja nisu izvještačena, nego su |
primjerena stvaralačkim očitovanjima i potrebama komunikacije, jer je ovdje riječ o |
pjesničkoj riječi, jer je uvjerljiva, jer je moguća, jer je bivstovanje suvislo bez |
obzira koliko bilo teško i jer je sudbina vjerojatna bez obzira koliko bila gorka, |
|
mukotrpna... |
|
Ne valja, dakle, gubiti iz vida, da se u slučaju Jadranke Varga poetsko djelo ne |
obraća, dakle, samo pojedincu, nego upravo u svojoj izvornosti još više socijalnoj |
jednako sudjeluje u izgradnji zajedničke svijesti pa se iznad ljudske zabrinutosti za |
sebe razbuđuje kod čitatelja jedan osjećaj vezanosti za zajednicu i konzekventno |
tome za osjećaj odgovornosti, koji je upravo svojevrsno svojstvo, kojim se |
|
odlikuje ljudsko biće. |
|
I ja osobno mislim, da je to i najveća vrijednost ovog djela, a to je upravo ta |
sposobnost autorice, da nam postavi pitanje odgovornosti naših vlastitih djela, |
kako bi se zadovoljila ljudska načela u svijetu, u kojem jedino poezija ima nositi |
smislenost našega bitisanja. |
|
|
Lt. dr. Zlatan Gavrilović Kovač, Adelaide, 26.7.2015. |
|