NEKOLIKO RIJEČI IZ TUĐEGA PERA |
|
Pisanje je ozbiljan poduhvat, to je zaron u intimu, bogatu i zakučastu i gotovo je |
indiskrecija. Stvaranjem stihova pjesnik (u općenitom značenju, bilo muškog ili ženskog |
spola) nudi nam svoje misli, osjećaje, nadanja i uznemirenosti, a to mora učiniti na način |
da ne povrijedi sebe jer ljudi možda i ne bi shvatili na pravi način ono što njega tišti ako |
izrijekom ispiše, oslika svoju manu, svoj promašaj ili skrivenu želju. |
|
Tome je pjesniku možda stalo da postane sličan mnogima, i ne želi biti drugačiji. A zna |
da jest. Svjestan je da jest drugačiji, elokventniji, senzibilniji (bezobzirniji, čak), ali i |
spremniji u otkrivanju sitnih pomaka svoje/naše duše. |
|
On to mora učiniti na način da ne dosadi ljudima, jer oni su pročitali mnoštvo dobrih, |
utješnih stihova, zato ih mora potaknuti na čitanje, na još čitanja, mora ih natjerati da |
iščekuju stihove, da se nasmiju s njima, da im se raduju, da im se vraćaju (kao što je |
Marijana prethodnu zbirku Slavice Juhas Nikada nisam pročitala petnaest puta). Pjesnici |
pišu iz svoje teške potrebe, a čitatelji čitaju iz zadovoljstva. |
|
Onda je pjesnik sretan. |
|
A možda pjesnici nikada nisu sretni. Vjerojatno i nisu. U sreći je čovjek sebičan i nerado |
dijeli s drugima trenutke svoje sreće. Čovjek stvara u stanjima uznemirenosti, |
nezadovoljstva i neispunjenosti, kada ga nešto pokušava odvući u pesimizam, a on to ne |
želi. Ni u tuzi ne stvara, tuga zaokuplja jače i od sreće, tuga otupljuje osjetila i ne |
dozvoljava stihu da izađe u svijet. Duboka je tuga neproduktivna, ona ubija pjesnika u |
nama. |
|
Stvara se u trenucima samoće (bez obzira koliko je ljudi uz nas), kada čežnja razdire |
misli, a ruke se nijemo podižu uvis tražeći nešto; nepravda kada zajaše na nama drage |
ljude, gnjusobe kada se poslože i koračaju ulicama pronalazeći istomišljenike, nedostojne, |
kada se stvari događaju mimo potrebe, kao simboli metamorfoze ljudske savjesti, tada |
pokuljaju stihovi. Piše se u noćima priželjkivanja, u popodnevima plavim od nerazboritosti, |
u osamama dok autobus odvlači tijelo s jednoga mjesta na drugo. Piše se kada poželimo |
zapisati svoj osjećaj, svoj zaključak, svoj krik… |
|
Mislim. Svatko reagira različito na isti poticaj. Netko se ljuti, netko ismijava i podbada, a |
netko tiho plače za prolaznostima ovoga svijeta. Netko, pak, vrišti svoje neslaganje u |
dubokim noćnim satima, uzalud. Njegov vapaj čuje se tek naknadno, kada bude zapisan. |
|
Kažem: Ako me nasmije. Ako me zamisli. Ako me rastuži. Ako poželim pjesmu pročitati |
Filipu, onda je ona prava. Vidi, Filipe, kažem, ovo mi se sviđa. A on odgovara, nakon što |
je pažljivo odslušao, da, i meni se sviđa. Ništa mi nije jasno, ali mi se sviđa. Smije se |
pognutih ramena. |
|
I govori ovako: Rasipam misli pred tebe, pred nju, pred vas, izazivam svijet da mi se divi, |
da me poštuje, da mi zavidi. Skrivati se ispod isprike i pognutih ramena otići… Ne. Povedi |
me u novo jutro, da ne ostanem sam, a zatim tamo gdje je mrak, gdje je ležaj hladan i |
gdje se nevoljko budim, povedi me u šumarak iza Orbanića i tamo me ostavi, livada kao |
krik razdire moje srce živuće, livada me poziva. Baci moj prah po osušenoj travi, razdijeli |
me valovima sivim na Valkanama. Kada dođe vrijeme. Iako to zakon zabranjuje. |
|
Učinite to krišom. |
|
Pa nastavlja Filip paleći cigaretu (a prestao je pušiti, kao): |
Može li uspomena navikom postati? Znaš, onaj tko skoči, mora i pasti. Mudrost je u tome |
da se spretno dočeka i spriječi nestanak. Svoj vlastiti bitak produžavam, a ne uspijevam |
zaustaviti protjecanje. Vremena. Potom ću ga zaustavljati na različite načine. |
|
Znaš, živo mi se fućka je li pjesma meni posvećena, ili nekome drugom koji je nije zaslužio. |
Na skliskome pragu snova ja umirem zadovoljan, zaustavio sam jednu uspomenu i ostavio je |
na raspolaganje. Moja se duša u me vratila ne bi kada bih govoro laži, kada bih živio laži i |
kada bih pokušao zaustaviti hod sjena. Kamo idu sve te sjene? Kamo će moja krenuti? |
|
I odbacuje isisani opušak: |
|
Tišinom se prolomim, izlijem se osjećajima pred tvoje srce, pod pokrivače hladne od |
udaljenosti i nerazumijevanja. Bivam pjesnički raspoložena gledajući namreškano more, |
osjećajući njegovu svježinu na umornoj koži. Upijajući toplinu babljega ljeta što se osipa |
po meni, ispruženoj. Bivam vrlo živa u ove osunčane dane moje jeseni. |
|
Za koga su ove pjesme? Za nesigurne ljude? Nema nesigurnih. Za cendravce? Nema ni |
njih. Za pjesmoljupce? Za mene i tebe, za Cvjetka (Vesna nema vremena čitati), za koga? |
Za Slavicu? Za Stevu? Za djecu čiji su prioriteti drugačiji? Za koga pišu pjesnici? Zar |
samo za sebe, da bi mogli izdržati pritisak stvarnosti od danas do sutra? |
|
Šuti, Filipe, kažem. Ne budi uskogrudan, boli uskogrudnost. Nevoljko se budim, draga, |
nevoljko ulazim u ovu stvarnost, odgovara Filip. |
|
Prepoznajem njegove misli. |
|
Kako god bilo, ova zbirka pjesama Slavice Juhas još jednom potvrđuje njezin pjesnički |
status (koliko god ona to odbijala). Da, Slavica je pjesnikinja koja zadržava tradiciju |
pisanja rimovanih stihova, danas je rima rijetkost u suvremenom pjesništvu, i Slavica od |
svojeg ritma ne odustaje smatrajući da bi drugačijim pisanjem iznevjerila Poeziju. |
|
U pravu je, kao što je u pravu i onaj pojedinac sa slobodnim stihom jer je sve stvar |
odabira. Zato je poezija u svojoj raznolikosti lijepa svakome, onima koji se danas odlučuju |
na sentiment, kojima ljepota jesenjeg dana ili burkavog mora nije tek fraza, koji se na isti |
način znoje od nespokoja u noći teškoj, prepunoj nepoznatih mirisa i sablasnih sjena. |
|
Slavica piše pjesme/priče. Rimovane priče o svojim nespokojima, izdajama vlastitim i tuđim, |
o danima koji prođoše i još uvijek prolaze donoseći i odnoseći svakodnevne, vrlo nebitne |
pojave zvane život. Ništa se glamurozno ne događa, njezin bunt protiv svega nemilog, |
bolnog, pretvorničkog i udvorničkog tiho tinja i onda šikne poput bujice koja se razlije |
nizinom. IIi utiša. |
|
Negdje u zagrljaju, dodiru ruke, zamišljenom dodiru ljubavi nedostižne, ljubavi profane, |
ljubavi prezrene i priželjkivane. Utiša u smiraju, u sumraku pa se opet iznova rađa s prvim |
suncem i cvrkutom neimenovane ptice. |
|
Kada bi barem dovijeka pisala! |
|
I uopće nije bitno nazivaju li je pjesnikinjom učene glave ili pojedinci koji je čitaju. |
Dovoljno je da je čitaju. Mlade osobe kojima njezine pjesme istinski kazuju o životu i |
kojima odgovara njezin način. Način komunikacije. |
|
Dakle, mladi se ljudi dobro sporazumijevaju sa Slavičinim pjesmama. A na mladima svijet |
ostaje, kažu. |
|
Što više poželjeti? |
|
|
|