RECENZIJA ZBIRKE POEZIJE PJESNIKINJE ANĐE JOTANOVIĆ "BISERI DUŠE" |
|
Hrvatska pjesnikinja Anđa Jotanović objavljuje svoju četvrtu zbirku poezije ""Biseri |
duše"", a to je ujedno i njena deveta knjiga koja se pojavljuje pred hrvatskim i |
bosanskim čitateljstvom. |
|
|
Sve su one dijelom, također nastajale, u okviru napora pjesnikinje na ezoteričkom |
portalu www.magicus.info kao i na portalu blog.hr. To je jedna kolekcija poezije u |
kojoj se izlažu najjednostavniji, a ujedno i najvažniji momenti našeg svakodnevnog |
života. |
|
|
Zato je ona „obična"" za razliku od tobože velike herojske poezije koja je svojstvena |
našim najuticajnijim pjesnicima i baš zato što je tako „obična"" i svakodnevna i zato |
što izlaže pjesnikinjin osobni doživljaj svijeta i društva, ona predstavlja novum u |
suvremenoj hrvatskoj poeziji opterećenoj tragizmom proteklog rata i konfliktima koji |
i danas traju, zato je kod pjesnikinje i izražena potreba, da se također piše i poezija |
|
koja se odnosi na naše aktualne političke i vojne prilike. |
|
Pri tome mi se, naravno, možemo složiti ili ne složiti s iznesenim uvidima, ali svakako |
ostaje činjenica, da je autorica na maestralan način iznijela na vidjelo taj biljeg naših |
svakodnevnih stradanja tako da se čini kako se u pogledu svakidašnjeg života tu |
|
malo toga može dodati ili oduzeti. |
|
U tom smislu čini se kao da je ovdje na djelu jedno stajalište koje je u povijesti |
filozofije poznato još od Eubulida iz Mileta kod kojeg je potekla tradicija jednostavnog |
kazivanja i običnog govora koji se nalazi s onu stranu znanstvenog predstavljanja, a |
koji je usmjeren na to da onome koji stoji na običnom govoru, da nas dakle uvažava, |
shvaća, da znamo što sugovornik misli i da isto tako znamo da nas razumije i da smo |
time jako zadovoljni i unijeti zabunu u ovaj običan govor, to izgleda kao igračka, kao |
šala, nešto djetinjasto, jer pjesnik jako dobro zna na što se u poeziji misli, on se drži |
|
tih riječi, a ne da je riječ o praznoj igri riječima. |
|
Zato u ovoj zbirci poezije nema igre riječima koja se smatra neukusnom šalom, jer se |
ovdje cijeni čista riječ i čista obrada jednog stava isto tako kao i sama stvar na koju |
se pjesništvo odnosi. Pri tome se ovdje događa kao i kod starih Bosanaca, da u |
slučajevima kada se riječ i stvar suprotstavljaju jedna drugoj, oni uzimaju riječi |
važnijima, jer neiskazana stvar bila je za njih nešto nerazumno, budući da ono što |
je umno, egzistira samo kao govor. |
|
|
Odatle uvažavanje običnog govora i zadovoljstvo njime kada svatko razumije što |
onaj drugi misli ili osjeća, dok su razni pjesnički sofizmi dijelom usmjereni na to, da |
zavedu običan govor time što se u njemu ističe ono što je proturječno i što ne |
zadovoljava. |
|
|
Prema tome, istina je jednostavna pa se onda zahtijeva da i odgovor bude |
jednostavan, dakle, da se ne daju odgovori u svezi s izvijesnim obzirima, nego se |
primjeri traže u običnom predstavljanju i pomoću njih se dovodi druge do istine |
|
svijeta, života i čovjeka. |
|
I ovdje je, na što upućuje i sam naslov ove zbirke pjesama, od kardinalnog značaja |
sama naša duša koja pokreće samu sebe, a zbog toga pokreće i cijelo naše tijelo, |
jer je ona sa tijelom tijesno povezana. |
|
|
Ona se sastoji od elemenata i podijeljena je harmoničnim brojevima kako bi imala |
osjećanje i harmoniju koja se nalazi neposredno u njoj i da bi cjelina imala skladne |
nagone, pokrete, smjernice i to se sve sažima u jednom krugu pa se cijeli krug |
predvojava na dva kruga koji su dvostruko povezani i jedan od tih krugova je opet |
podijeljen na sedam krugova kako bi i pokreti duše bili onakvi kakva su kretanja Neba. |
|
|
Dakle, ovdje se duša shvaća kao jedan sistem koji predstavlja kopiju sistema Neba, |
|
zato su ljudske duše besmrtne. |
|
Odatle i jedan fundamentalni optimizam naše pjesnikinje koji je, bez obzira na sve |
nedaće života, uspjela iznijeti jedno hvale vrijedno poetsko djelo koje će ostati |
zapamćeno po svojoj vedrini, jednostavnosti i ljepoti pjesnikinja doživljaja. |
|
|
| Dr Zlatan Gavrilović Kovač, Adelaide, 31.1.2017. |
|
|