PROSLOV |
|
|
Razmišljajući o naslovu ove knjige kojom želim predstaviti HINKA GUDCA kao |
jednog od najznačajnijih hrvatskih nadrealista, izabrao sam nedvojbeno |
intrigantan naslov, naslov koji opisuje potragu za nečim što u stvarnom životu |
možda ni ne postoji. A upravo to, to traganje za nepoznatim, možemo vidjeti u |
Gudčevim slikama, ukoliko uložimo dovoljno truda za detaljno upoznavanje |
s njegovim djelom. |
|
|
Moje prvo predstavljanje Hinka Gudca publici nakon njegove smrti na izložbi u |
Zagrebu bilo je - Hinko Gudac - Hrvatski Salvador Dali; naime promatrajući |
njegove slike naišao sam na tragove velikog Salvadora Dali-a, meni najdražeg, |
a za neke i najvećeg slikara našeg vremena. Međutim, nakon što sam proučio |
radove inih velikih slikara nadrealizma, uspoređujući ih s radovima Hinka Gudca, |
zapazio sam u Gudčevim slikama i utjecaje; svojedobno njegovog učitelja u |
Parizu velikog Georgia de Chirika, oca nadrealizma, te Marca Chagala i Yves |
Tanguya. Dakako, osjećao se tu i utjecaj manje poznatih slikara nadrealizma. |
|
|
Nažalost, u doba svojega stvaranja Hinko Gudac je bio više predstavljan kao |
impresionist (imao je Gudac i impresionističkih slika), no sigurno je, kako su |
njegove impresionističke slike od mnogo manjeg značaja od njegovih |
nadrealističnih izražaja, pogotovo, kad se ima na umu, kako je Hrvatska premalo |
zastupljena u nadrealističkim izražajima. Od posebnog je značaja za Gudca kao |
nadrealistu mišljenje najznačajnijeg hrvatskog povjesničara poslije II svjetskog |
rata utemeljitelja poslijeratne povijesti hrvatske umjetnosti Dr. Grge Gamulina |
koji je Hinka Gudca digao na pijedestal hrvatskog nadrealizma smatrajući ga |
najznačajnijim hrvatskim nadrealistom. Mogli bismo slobodno reći, kako je Hinko |
Gudac poznatiji u inozemstvu nego u svojoj domovini. Veliki broj njegovih slika |
nalazi se u New Yorku, Parizu i Beogradu. |
|
|
Mnogo je riječi u ovoj knjizi napisano, kako bi se što bolje ocrtao kako lik, tako |
i djela Hinka Gudca. Za mene je njegova slikarska veličina neupitna, no istaknuo |
bi, još dvije osobine koje mu po mojem mišljenju daju dodatnu vrijednost. |
|
|
Prvo, Gudac je jedinstven u svom stvaranju i zato je lako prepoznatljiv. Drugo, |
izuzetna vrijednost njegovih slika je ta tzv. „vrijednost drugog pogleda"". |
Naime, u Gudčevim slikama sam svaki puta kad sam ih pozorno gledao otkrivao |
nešto novo i one su mi se svaki slijedeći put sve više sviđale, što mislim, da |
je karakteristika velikih slikara. |
|
|
Nesumnjivo je, kako je težak životni put i hendikep sluha ostavio na Gudcu i |
njegovim slikama neizbrisiv trag. Tim više danas trebamo cijeniti njegove |
radove. Treba istaknuti, kako je jedna od osnovnih Gudčevih karakteristika, koju |
zapažamo promatrajući njegove slike, njegova opsjednutost sa brojem tri, koja |
se može zapaziti u gotovo svakoj slici. Nebeski broj tri, baziran na Svetom |
trojstvu proteže se kroz čitav ljudski vijek (nebo, zemlja, voda; tijelo, duša, |
duh; rođenje, život, smrt; pakao, čistilište, raj; prošlost sadašnjost, budućnost |
i etc.). Nije zato slučajno, što kod Gudčevih slika kad brojimo prisutne likove |
nailazimo na broj tri. |
|
|
Primjerak monografije o Hinku Gudcu autorice Marine Baričević gotovo sam |
uvijek nosio sa sobom glede posjeta poznatim svjetskim muzejima, kako bi |
mogao njegove slike što bolje uspoređivati sa slikama svjetski poznatih |
nadrealista. Tako sam za vrijeme boravka u Los Angelesu, posjetio i poznati |
muzej Paul Gettija, gdje sam se upoznao s jednim od kustosa muzeja i pokazao |
mu monografiju Hinka Gudca koju sam imao sa sobom. |
|
|
Odmah ju je vrlo pomno pregledao i jako mu se dopala, te je upitao, bi li mogao |
za potrebe muzeja dobiti primjerak knjige. Dakako, poklonio sam mu primjerak |
koji sam imao sa sobom. Kustos mi se zahvalio na daru, da bih nekoliko dana |
nakon povratka iz Amerike primio pismo u kojem mi se stručna služba muzeja |
zahvaljivala na poklonu, uz obavijest, kako je ova knjiga ušla u zbirku Muzeja |
Paul Getty. |
|
|
Hinko Gudac je zapravo zorni primjer, kako je u slikarstvu, kao i u nekim inim |
granama društvenog života (primjer sport i sl.) važniji jaki marketing od stvarne |
(u ovom slučaju slikarske) veličine. Međutim, vratimo se obrazloženju našega |
naslova. Slike Hinka Gudca osim što obiluju zanimljivim kompozicijama imaju i |
određenu dubinu, dubinu tipičnu za sva neistražena područja, i zbog toga sam u |
traženju što prikladnijeg naslova za predstavljanje njegova lika i djela izabrao |
naslov - HINKO GUDAC U POTRAZI ZA SVETIM GRALOM, u uvjerenju, kako bi taj |
naslov mogao zainteresirati mnoge i motivirati ih, da slikama Hinka Gudca |
posvete punu pažnju. A temeljni smisao ove knjige je upoznavanje što većega |
broja ljubitelja umjetnosti sa djelima ovoga vrhunskog slikara. |
|
|
Na zadnjoj izložbi Hinka Gudca održanoj u Galeriji Kristofor Stanković u Zagrebu, |
glede stogodišnjice njegova rođenja, u popratnom je katalogu korišten kao |
naslov izložbe tekst - STVARNOST SNA. Ovo je ustvari naziv jedne od najboljih, |
a meni najdražih njegovih slika. Taj naslov bi također bio vrlo prikladan kao |
naslov ove knjige. Ipak, odlučio sam se za naslov - HINKO GUDAC U POTRAZI |
ZA SVETIM GRALOM kao adekvatniji i potpuniji. |
|
|
I evo, knjiga u kojoj je predstavljen niz radova Hinka Gudca, a u kojoj su |
prikazane sve vrste tehnika kojima se on služio, sada je pred Vama. Želja mi je, |
da listajući stranice knjige, uživate, kako u knjizi, tako i u Gudčevim slikama. |
|
|
|
|