| | | | | | | | | | Tatjana Jedriško Pančelat rođena je 13. siječnja 1961. u Rijeci. |
| | | Dosad ima devet objavljenih knjiga s naslovnicama koje prikazuju | | mjesto koje je za nju inspiracija: Medveja bisernoga sjaja. Knjige | | su izašle ovim slijedom: povijesni roman Večernja blažena zvijezda | | (standardni hrvatski jezik), dvije zbirke priča na čakavskom | | narječju, Mavrica od jubavi (99 priča) i Blagoslovjene zlatne ruki | | (66 priča), potom romani (standardni hrvatski jezik) Putositnice |
| za dušu i Zrcaljenje sunčanih zraka. | | | | Poznata je kao spisateljica, no uz pisanje bavi se nizom drugih | | |
|
|
| kreativnih aktivnosti što je široj publici manje poznato. Bavi se oslikavanjem svile, tapiserijama, | | makrameom, izradom nakita i mnogim drugim ručnim radovima. Pored grupnih izložbi, svoje je radove | | izlagala i samostalno. | | | | Šesta knjiga zbirka pjesama, Buket ljubavi, tematikom je vezana uz Tatjanin likovni umjetnički rad. | | | | Nakon toga izdala je knjigu slikovnicu Legenda s Kvarnera, namijenjenu djeci. Potom je uslijedila | | slikovnica Mala barka koja je napisana na hrvatskom i slovenskom jeziku. Prevedena je u tri verzije: | | hrvatsko-engleska, slovensko-talijanska i njemačko-engleska, koje su tiskane kao tri zasebne knjige, | | a europski projekt ih je otkupio. Nakon toga je prevedena na makedonski, mađarski, nizozemski, | | španjolski i trenutno se prevodi na švedski jezik. | | | | Za devetu knjigu Osviti- haiku, mudrosnice i aforizmi, u izdanju HKD-a u 2019. je dobila nagradu | | „Književno pero“, na 12. međunarodnom festivalu književnosti - „Dani prijatelja knjiga“. | | | | Pisala je neko vrijeme za rubriku "Beseda", u Novom listu, Opatijski list, Književno pero, portal Škabelin. | | | | Neke pjesme objavljene su joj u sklopu zbirki više pjesničkih autora. To su zbirke pjesama "Od jedne | | obale do druge" (2014.), "Puna nedra mora", (2015. ), "Žena, kraljica života", Majerovci Zagreb - | | Udruga Vjekoslav Majer (2019.) i ove godine "Srca puna ljubavi" (2020.). | |
| | | | | | |
| | | | | | | Večernja blažena zvijezda, 1997. | | Mavrica od jubavi, 1999. | | Blagoslovjene zlatne ruki, 2002 | | Zrcaljenje sunčanih zraka, 2008. | | Buket ljubavi, 2012. | | Legenda s Kvarnera, 2015. (prvo izdanje) | | Mala barka, hrvatsko-slovenski 2015. | | (Prevodi na strane jezike talijanski, njemački i engleski 2018. a | na makedonski, mađarski, nizozemski i španjolski 2019., trenutno se | prevodi se na švedski jezik) | | Osviti-haiku, mudrosnice i aforizmi 2019. | | Legenda s Kvarnera, 2020. (drugo izdanje - wwww.digitalne-knjige.com) | | Putositnice za dušu, 2020. (drugo izdanje - wwww.digitalne-knjige.com) | |
|
|
| | | | | | Putovanje s onu stranu duše | | Tatjana Jedriško Pančelat nije nepoznata autorica. Iza nje je već nekoliko vrijednih knjiga, | a svojim novim romanom ""Putositnice za dušu"" ova autorica otvara jedan novi svijet, svijet | romaneskne fikcije koji je svojom metaforikom, stilom i sadržajem definitvno potvrdio | literarne aspiracije ove književnice. O čemu se, naime, radi? Smještena u prepoznatljivom | okruženju autorica započinje radnju s jednom grupom zajedničke psihoterapije ljudi koji su na | ovaj ili onaj način pogođeni traumama, što zadobivenih u djetinjstvu, što kao posljedice rata | na ovim prostorima, a sama je terapijska zajednica usmjerena i na voditeljicu koja također | nosi ""svoj križ"", sudbinu prognanice i ratne žrtve. | | Tatjana Jedriško Pančelat tu se vješto igra perspektivama, odnosno, projekcijama | "razlomljenog zrcala": svaki pripovjedač ima svoju priču, a sve njih objedinjuje upravo ta | zajednička terapija, pa tako stvara svojevrsni rašomon slika i događaja koji se razlikuju, ali i | međusobno višestruko isprepliću. Osim toga, autorica ima širok spektar metatekstualnih | elemenata, cijeli niz referenci na objektivnu i prepoznatljivu stvarnost i događaje kao i niz | autoreferentnih točaka koje čine jedan vrlo lijepo integrirani sklop romaneskne strukture koja | počiva na krimi radnji (ubojstvo i potraga za počiniteljem). | | Pa ipak, iako upravo ovaj moment vabi čitatelja na daljnje čitanje, roman dobiva na | vrijednosti upravo u brojnim autoričinim intervencijama u misaonost samih likova, odnosno | njihovo psihološko profiliranje: nadaje se jedna moderna, upravo tako, suvremena | kontekstualizacija samih likova i prostora, kao i radnje pa tako povremeno stječemo dojam | kao da je riječ o jednoj stvarno mogućoj, ili čak stvarnoj radnji a ne fikciji. A tu se otvaraju | sva ona bezbrojna pitanja: vjera u Boga, odanost zajednici (bilo kojoj, a ne samo vjerskoj ili | obiteljskoj), pitanje života i smrti i potraga za, konačno, nekim višim smislom patnje koju | mala grupa što zajednički što svatko ponaosob proživljava, ne bi li isto tako, došli do nekog | smislenijeg odgovora na svoje živote. | | U ovom se romanu stoga potraga za ubojicom pretvara u potragu za samim sobom, za | istraživanjem vlastite nutrine, onog dubokog, što se povremeno referira kao lirsko, a | povremeno kao duboka ekstaza vjere i straha od irealnog. Tatjana Jedriško Pančelat izvrsno | rukuje sa svime time, osim toga dajući i jednu razglednicu, kartolinu s Kvarnera, koja tek | naizgled čini slikovnu, odnosno prostornu kulisu, e da bi stvorila roman po mjeri čitatelja, | suvremen, bogat sadržajem, ali bogat i cijelim nizom kao usput nanizanih referenci na | duhovnost ovog vremena kojemu i sami svjedočimo. | | Tu je izbjegnuta još jedna zamka: naime, autorica ne pada u provincijalne panegirike i ode | svome kraju, niti radnju bazira na uskoj regionalnoj osnovi. Prostorni okvir je onaj detalj koji | ovoj nadasve lirski intoniranoj konstrukciji (unatoč povremenim tamnim ili čak tragičnim | momentima) daje ono zrnce specifične ambijentalne metaforike, sugerirajući da čak i u | uvjetima izoliranosti na jednom otočiću prirodne ljepote, recimo to tako, raja na zemlji, može | postojati nešto zlo, što izaziva distorziju i mučan osjećaj egzistencijalne ugroženosti. Stoga | ovaj moment, iako primarno možda nije ni bio tako koncipiran, ili, štoviše, tek potječe od | moje ideje, u svakom slučaju postaje važan ""pozadinski šum"" radnje. | | U ovoj recenziji ne želim ni sugerirati, niti poticati traženje eventualnih nedostataka, kojih | dakako ima što se može reći za gotovo sve ovako kompleksne tvorevine, no to bi se činilo | poput traženja dlake u jajetu, ili pak, što je daleko gore po samog recenzenta, | neprepoznavanje autorskog potpisa ove spisateljice koja je krimi žanru, ali i žanru romana, | napose ženskog romana nanijela nešto novo, odnosno, svoj osobni sloj. U suvremenom | romanu žena autorica upravo postaje ""gazdarica"" u svojoj kući, ona tu preuzima potpunu | dominaciju igrajući se, bez rezerve, vješto i mudro, radnjom i likovima koji su plastični i lako | dokučivi, gotovo kao preuzeti iz stvarnog svijeta. Oni, kao što sam već rekao, govore o | stvarima koje su nam bliske, koje osjećamo u svakodnevnom životu i bez sumnje, mislimo o | njima. A Tatjana Jedriško Pančelat nadaje ih vještinom koja je stavlja u red onih autorica | koje ""znaju što rade"", spajajući samo njima svojstvenu intuiciju i moć pisanja o takvim, . | pomalo ""onostranim"" spoznajama, što je, nadam se, i dodatni argument za čitanje | ovoga romana | | | |
|
| | | | | | | Putositnice za dušu | |
| Putositnice za dušu šire se u mnogim pravcima – ovisno o osnovi iz koje pojedinac krene i | kojem odredištu teži. U ovoj knjizi se sedam likova našlo pred pitanjem Života. Kada čovjek | raširi ruke i zapita se: tko sam? – on postaje simbol Božjeg križa u procijepu neba i | zemlje. | | Duša je nebeski poklon čovjeku kao preslika: ljubavi, istine, ispravnog djelovanja, mira i | nenasilja, a tijelo, stvoreno za putovanje, zemaljsko je naslijeđe. Čovjek je, dakle, putnik | na putu Života." | | Tijekom putovanja ostvaruje doživljaje – kroz učenja i kušnje. Te doživljaje možemo nazvati | putositnicama za dušu. Kada te putositnice doživimo kao negativni naboj onda se osjećamo | bezvrijedno i napušteno. A kada s radošću ostvarimo pozitivne putositnice onda dušu | doživimo kao uskrsnuće spoznaje. Jer, svi smo mi Jedno unutar Božjeg svijetla. Tada | čovjek postaje duhovno mudriji…" | | Ali tu ne završava putovanje. Stečenu duhovnu mudrost treba prenijeti potrebitima, onima | koji zastaju pred preprekama na putu Života." | | U svijetu je još veliki dio čovječanstva u ropstvu, neznanju, bijedi i oskudici duhovnih | vrijednosti. I svatko od nas ima nešto što može ponuditi ostalima. Kao što su naši prsti | različiti po obliku i svrsi, a kao ruka čine čudesna djela, tako kad čovjek čovjeku prijateljski | stisne ruku briše osamljenost, predrasude i ograničenja." | | Stoga likovi u knjizi nisu samo crno-bijeli svijet. Čovjek je preslika duginih boja: u crvenoj | izražava ljubav, u zelenoj je ogrnut plaštem prirode, u plavoj odražava otajstvo postojanja, | u svijetlo-plavoj se kupa plemenitost, u narančastoj je toplina obiteljskog doma, u žutoj | radost druženja suputnika, i zadnje, u ljubičastoj, vjera da smo svi Božje iskrice. Cilj života | je spoznati cijeli spektar boja i postati duhovno bogatiji." | | Čovjek svojim postupcima izabire koliko će njegova iskrica svijetliti, tinjati ili snažno | osvjetljavati put pred njim ili biti poput svjetionika suputnicima." | | Svrha ove knjige je da bude podsjetnik kako vidjeti istinu koju ste ranije prekrili velom | straha i sumnje, kako riješiti nepoznanice pred kojima ste zastali na putu Života, kako | nastaviti živjeti uspravno i onda kada ste se našli pred zidom. Ne bojte se! Svi putevi vode | |
do izvora spoznaje, a radostan čovjek s lakoćom putuje. S ljubavlju," | |
| |
| Tatjana Jedriško Pančelat |
| |
|
|
| | | | | | | Prolog | | Koje su mogućnosti " U ime Božje"? | |
| Na sliku i priliku stvoreno- istraživač ili sanjar | |
| Čudesno jutro u danuili zvijezda vodilja u noći | | Napeti luk na korist ili strijela u putovanju | |
| Biti čovjek od putositnica za dušu | | Snagom - otac svijetu,a ljubavlju - majka čovječanstvu! | | Epilog - 2004 | | Rječnik | |
| Bilješka o autorici | |
| Bibliografija: | |
| Sadržaj | |
| | 7 | |
| 25 | |
| 45 | |
| 46 | |
| 65 | |
| 85 | |
| 105 | |
| 125 | |
| 168 | |
| 170 | |
| 174 | |
| 175 | |
|
|
|